Medarbejdere føler sig pressede til at være tilgængelige døgnet rundt

16. januar 2017  

Støjreducerende headset, Plantronics, støj på arbejdspladsen, Unified Communications, smarter working.

Plantronics’ Smarter Working-filosofi mere relevant end nogensinde

En undersøgelse fra Plantronics og Oxford Economics viser, at hver fjerde leder forventer, at medarbejderne er tilgængelige udenfor arbejdstiden.

Plantronics har i samarbejde med Oxford Economics udarbejdet en global undersøgelse, der bl.a. fokuserer på, hvordan anvendelse af teknologi i og uden for arbejdstiden påvirker medarbejdere. Undersøgelsen kigger bl.a. nærmere på medarbejdernes krav og ønsker, ledernes forventninger og hvad lederne skal gøre for at øge produktivitet og tilfredshed blandt de ansatte.

I forbindelse med undersøgelsen, har Oxford Economics interviewet mere end 1200 ledere og medarbejdere fra forskellige brancher i Danmark, Sverige, Norge, Finland, USA, Canada, Storbritannien, Tyskland, Indien, Kina og Australien. Undersøgelsen inkluderer derudover detaljerede interviews med ledere, der aktivt arbejder med at imødekomme samarbejds- og produktivitetsudfordringer.

Uoverensstemmelse mellem ledernes krav og medarbejdernes opfattelse

I undersøgelsen svarede 26% af lederne, at de altid eller ofte forventer, at deres medarbejdere skal være til rådighed uden for normal arbejdstid, mens 47% af medarbejderne mente, at deres ledere forventer, at de skal være tilgængelige efter arbejde. Der er altså stor forskel på, hvad lederne forventer, og hvilke krav medarbejderne tror, der stilles til dem.

At være konstant online skyldes ikke alene en forventning fra arbejdsgiveren. Undersøgelse viste, at 43% af ledere og 27% af medarbejdere føler sig pressede – af sig selv eller andre – til altid at være ’på’ som resultat af nye digitale teknologier.

Derudover siger mere end en tredjedel af medarbejderne i undersøgelsen, at de primært bruger deres kommunikationsenheder af ren og skær vane eller tvang, af frygt for at gå glip af noget eller på grund af socialt pres.

– Det har aldrig været nemmere at være på, end det er nu. De fleste af os har smartphones med mulighed for at tjekke arbejdsmails – som vi også gør jævnligt. Alle vores elektroniske enheder er koblet sammen, og det er ikke længere nødvendigt at sidde foran skærmen på kontoret for at kunne arbejde. Vi arbejder fleksibelt og på farten. Derfor er det i højere grad nødvendigt, at virksomheder udarbejder fælles retningslinjer, der guider medarbejderne til at koble af og skabe bedre balance mellem privat- og arbejdsliv. – siger Anders Blak Pedersen, Corporate Manager Danmark fra Plantronics, i en pressemeddelelse.

Gode råd til virksomheder for at undgå udbrændthed blandt ansatte

I Frankrig er der netop trådt en lov i kraft pr. 1. januar for virksomheder med mere end 50 ansatte, der sikrer, at arbejdsgivere ikke længere kan kræve, at deres ansatte tjekker e-mails og sms’er uden for almindelig arbejdstid.

Formålet er at undgå udbrændthed i et stadigt mere stresset arbejdsliv. I Danmark har vi ikke lignende lovgivning, men det skal ikke underminere behovet for at koble af og lukke ned efter arbejdstiden. Medarbejdertilfredshed og produktivitet kan aflæses positivt på virksomhedens bundlinje, og en bedre work/life-balance har en positiv effekt på trivsel.

På baggrund af undersøgelsen har Plantronics i samarbejde med Oxford Economics udarbejdet en række anbefalinger til ledere, der ønsker at forbedre arbejdsmiljøet og produktiviteten blandt deres medarbejdere:

  • Opfordr alle medarbejdere til at finde en god balance mellem arbejde og privatliv, f.eks. ved at lukke ned for mails og telefon efter arbejde.
  • Gå i dialog med medarbejderne om, hvad der fungerer, og hvad der evt. ville være godt at ændre i forhold til teknologi og muligheden for at arbejde hjemmefra og på farten.
  • Giv medarbejderne den ro, plads og de redskaber (herunder dette rette headset), der er nødvendige for at kunne arbejde fokuseret

Kilde: Telekommunikation.dk

Tidligere Indlæg

næste indlæg